افزایش ویتامینc موجود در رژیم غذایی راهی برا ی محافظت از چشمها در برابر آب مروارید

 دانشمندان اعلام کردند مصرف مقادیر بیشتری ویتامین c  در رژیم غذایی می تواند اثر بالقوه ای در پیشگیری از پیشرفت آب مروارید داشته باشد. این اولین مطالعه ای است که به بررسی میزان تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی بر پیشرفت آّب مروارید با افزایش سن پرداخته است.

 کاتاراکت یا آّب مروارید بر اثر کدر شدن عدسی چشم به دلیل اکسیداسیون آن در طول زمان رخ می دهد.

 درحالیکه این بیماری بخشی از روند طبیعی پیری در بسیاری از افراد است اما در برخی دیگر بسیار شدید بوده و به تاری  دید و حساسیت به نور می انجامد، به حدی که با عینک یا لنز تماسی تصحیح نمی شود. جراحی آب مروارید یکی از شایع ترین جراحی های چشم در اکثر کشورها است.

در این تحقیق که توسط دانشمندان کالج کینگز لندن انجام گردید ونتایج آن در  مجله ی Ophthalmologyمنتشر شد، محققان به بررسی پیشرفت بیماری کاتاراکت در چشم های 324 جفت دو قلوی مونث در انگلستان درطی ده سال پرداختند. در این بررسی ها فوتوگرافهایی از عدسی چشم افراد شرکت کننده تهیه شد و میزان مصرف ویتامین Cتوسط شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه های تغذیه ای ارزیابی گردید. آنها دریافتند: در افرادیکه  مقادیر بیشتری ویتامین C  مصرف می کنند، خطر پیشرفت کاتاراکت  33 درصد کمتر است. این افراد دارای عدسی های شفاف تری درطی ده سال در مقایسه با افرادی  بودند که مقادیر کمتری ویتامین Cمصرف می کردند.

این مطالعه  نشان داد عوامل محیطی از جمله رژیم غذایی بیش از عوامل ژنتیکی برکاتاراکت تأثیر دارد عوامل ژنتیکی تنها سبب بروز یک سوم از این تغییرات در کدورت عدسی چشم می شود.

وجود مقادیر زیاد ویتامین Cدرمایع درون چشم که عدسی ها در آن قرار گرفته اند به توقف اکسیداسیون  عدسی چشم و محافظت از آنها دربرابر کدر شدن کمک می کند. بنظر می رسد افزایش مصرف ویتامین Cسبب افزایش مقدار ویتامین Cموجود در مایع  اطراف عدسی در چشم می شود.

پرفسور Hammond  جراح چشم و نویسنده ی این تحقیق می گوید: این یافته ها  برای جمعیت رو به پیری درسراسر جهان اهمیت دارد زیرا تغییرات ساده ی تغذیه ای نظیر افزایش مصرف میوه جات وسبزیجات به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم میتواند به حفاظت از این گروه در برابر کاتاراکت کمک کند. درحالیکه ما نمی توانیم از روند پیری جلوگیری نماییم اما عواملی مانند دیابت  و کشیدن سیگار را که از عوامل خطر برای این نوع آّب مروارید هستند را می توانیم کنترل نماییم.  بنابراین داشتن رژیم غذایی متعادل و شیوه ی صحیح زندگی می تواند خطر نیاز به جراحی  آب مروارید را کاهش دهد.

 نویسنده ی اول این مقاله  Kate Yonova-Doingمی گوید: بدن انسان نمی تواند ویتامین Cتولید کند به همین دلیل ما به دریافت آن از طریق رژیم غذایی نیازمندیم ما کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به کاتاراکت را در افرادیکه از ساپلیمنت ها یا قرص های ویتامین Cاستفاده می کردند، مشاهده  نکردیم بنابراین بنظر می رسد یک رژیم غذایی سالم بهتر از مصرف ساپلیمنت است.

کاتاراکت علت اصلی نابینایی در جهان است و حدود 20 میلیون نفر را بویژه درکشورهای جنوبی  صحرای آفریقا تحت تأثیر قرار داده است، مردم این مناطق به مراقبت های بهداشتی کمتری دسترسی دارند.

از جمله  محدودیت های این تحقیق، شرکت کنندگان آن بودند که عمدتاً انگلیسی وهمگی  زن بودند و در محدوده ی سنی 60 تا 70 قرار داشتند، بنابراین  نتایج آن  برای جمعیت عمومی قابل تعمیم نیست.

همچنین درمطالعات مشاهداتی نظیر این، نمی توان تأثیر سایر عوامل مربوط به رژیم غذایی سالم را  که ممکن است بر پیشرفت کاتاراکت تأثیر داشته باشد، رد نمود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160323220408.htm